Näthandlar du julklapparna i år?

Näthandlar du julklapparna i år?

Ju närmare julen vi kommer, desto mer fart tar näthandeln. Ett bekvämt sätt att handla tycker många, och ett bra sätt att få koll på utbudet och jämföra priser. Det betyder också att man kan komma i kontakt med återförsäljare man kanske aldrig tidigare har hört talas om. Så vem kan man lita på? Håll ett par enkla regler i bakhuvudet när du beställer, så blir din nätshopping både säker och kul. Här får du goda råd som hjälper dig att inte falla för oseriösa aktörer, som vill tjäna pengar på dem som inte är uppmärksamma.

Om priset hos en återförsäljare är väldigt lågt jämfört med andra, bör det ringa varningsklockor. Börja då med att googla företagsnamnet och kolla om det förekommer hos konsumentverket eller på Svensk Handels varningslista.  Kontakta också Allmänna Reklamationsnämnden , ARN, för att få koll på om det finns några domar mot företaget.

Det kan förstås hända att företaget är nystartat och att det därför inte finns mycket information att hitta. Vad gör du då, om du ändå vill handla av just det här företaget? Ta det säkra före det osäkra och betala med ditt kreditkort, då brukar en försäkring ingå. Om du inte får det du har beställt kan du reklamera köpet till det kreditinstitut som tillhandahåller ditt kort.

En annan bra "försäkring" är att handla på faktura, då betalar du ju först när du har fått varan. Om den inte levereras är det enkelt för dig att bestrida fakturan.

Det är också bra att kolla upp var företaget har sitt säte, d v s var i världen det är registrerat. Det är alltid knepigare att reklamera varor om leverantören har sitt säte i ett annat land än Sverige. Inom EU finns det ett starkt konsumentskydd men utanför EU är det väldigt svårt att reklamera köp och ibland svårt att komma i kontakt med näringsidkaren. Det är förstås också viktigt att kontrollera leveranstiden och andra villkor för leveransen, så du kan vara säker på att det du vill ge bort i julklapp faktiskt hinner levereras till jul.

Till sist – när du ändå läser leveransvillkoren, titta på villkoren för ångerrätt och retur. Enligt lag har du alltid 14 dagars ångerätt på varor du beställer över nätet. Ett undantag är specialbeställda varor, alltså sådana som tillverkas specifikt efter just dina önskemål.

De råd vi ger i bloggen är generella och inte avsedda att ge fullständig information i juridiska frågor. Råden kan därför inte automatiskt tillämpas i ett visst fall. Behöver du diskutera enskilda fall rekommenderar vi att du vänder dig till en jurist eller kontaktar oss på HELP Försäkring.