Hjälpta kunder

Problem att häva datorköpet

Vår kund hade köpt en dator på internet, men efter problem med nätverkskortet och med flera långa reparationer som följd, ville kunden ha sina pengar tillbaka. Då kontaktade han HELPs jurister för att få hjälp.

Läs mer »
Spärrserviceabonnemang förlängdes mot kundens vilja

Vår kund fick en faktura från ett företag som erbjöd spärrserviceabonnemang, där det informerades om att ett tidigare abonnemang automatiskt hade förlängts med 36 månader. Då kunden inte längre önskade tjänsten fick han till svar att upp...

Läs mer »
Tvist om trekammarbrunn

När vår kund köpte en fastighet avtalades att säljaren skulle bekosta trekammarbrunn och markbädd före tillträdet. Kunden flyttade in i fastigheten och åren gick utan att arbetet färdigställdes. När säljaren senare vägrade att utföra arb...

Läs mer »
Tvist med bilhandlaren

Vår kund hade köpt en begagnad bil från en bilhandlare, men efter fyra månader slutade växellådan att fungera. En reparation skulle kosta 60 000 kronor och handlaren vägrade att åtgärda felet. Då vände sig kunden till HELP för att få hjälp.

Läs mer »
Kunden fick hjälp i hantverkartvist

Vår kund hade anlitat hantverkare för att slipa ett golv i sin lägenhet. Efter slipningen var golvet ojämnt och det syntes spår av den gamla lacken, men hantverkaren vägrade att åtgärda arbetet. Då kontaktade kunden HELPs jurister för at...

Läs mer »
Kunden fick verkstadsnota – trots utlovad garanti

När vår kund lämnade in bilen på service visade det sig att stötdämparen behövde bytas. Verkstaden lovade att kostnaden skulle täckas av garantin, ändå fick kunden en faktura hemskickad. Då vände sig kunden till HELPs jurister för att få...

Läs mer »
Make ville skydda sin efterlevande maka

Vår kund undrade hur han kunde skydda sin fru ekonomiskt om han gick bort. Han vände sig därför till HELPs jurist, som gick igenom arvsreglerna för paret och skapade en hållbar lösning för deras situation.

Läs mer »
Kunden lurad av telefonförsäljare

Efter flera samtal från en påstridig telefonförsäljare övertalades vår kund att teckna ett abonnemang. När det visade sig att avtalet inte överensstämde med vad som sagts i telefonsamtalet vände sig kunden till HELP för att få hjälp.

Läs mer »
Köp av byggnad på ofri grund

Vår kund samägde en byggnad tillsammans med ägaren av grannfastigheten. Byggnaden var placerad på båda ägarnas fastigheter och nu ville vår kund köpa den andel som ägdes av grannen.

Läs mer »
Bluffaktura

Vår kund blev uppringd av ett företag som hävdade att de tidigare hade ingått ett avtal med honom. När kunden trodde att han sagt upp avtalet fick han istället en faktura på 5 300 kr hemskickad - samt en manipulerad CD-skiva där det fram...

Läs mer »
Kunden råkade ut för ID-stöld

Vår kund blev uppmärksammad på att någon hade försökt öppna bankkonto och kreditkort i hans namn. Inom en kort period fick han sex kreditupplysningar från olika kreditvärderingsbolag, vilka alla initierats av en okänd person.

Läs mer »
Problem efter bilköpet

Vår kund hade köpt en fem år gammal bil av en bilfirma. Kort efter köpet upptäcktes en del småfel som säljaren delvis åtgärdade. När det uppstod problem med kopplingen ville kunden att köpet skulle gå åter eller att bilfirman åtgärdade f...

Läs mer »
Fick hjälp med äktenskapsförordet

Vår kund hade varit gift tidigare och genomgått en dyrbar skilsmässa. När han skulle gifta om sig fick han hjälp av HELPs jurist att upprätta ett äktenskapsförord med sin nya fru.

Läs mer »
Bostadskostnader vid separation

Vår kund hade bott tillsammans med sin fru i ett hus de ägde tillsammans. Efter skilsmässan bodde kunden kvar i huset medan frun flyttade ut. Bodelning hade inte skett.

Läs mer »
Kunden nära att bli lurad i bodelningen

När vår kund separerade från sin sambo blev parterna oense om bodelningen. Motparten hade kontaktat en jurist och fick ett förslag på bodelningsavtal som var mycket ofördelaktigt för vår kund. Då kontaktade kunden HELPs jurister för att...

Läs mer »
Entreprenören vägrade åtgärda byggfel

Vår kund hade köpt ett nybyggt hus för ett antal år sedan. Kort tid efter inflyttning började det läcka från fönstren i vardagsrummet med förstörd parkett som resultat.

Läs mer »
Särkullbarnen ärvde kundens hem

Vår kund hade varit sambo i många år, men efter sambons bortgång stod vår kund kvar arvslös och riskerade att förlora stora delar av det gemensamma hemmet. HELPs jurist hjälpte honom att skydda sina rättigheter.

Läs mer »
Köparen följde inte avbetalningsplanen

Efter att vår kund inte längre kunde driva sin verksamhet på grund av sjukdom såldes den till en av de anställda. När affärerna började gå dåligt för köparen slutade hon att betala av skulden enligt plan.

Läs mer »