Hemförsäljning

När du köper något av en försäljare som ringer på dörren hemma eller om du handlar på postorder, från tv-shop, via telefon eller internet gäller distans- och hemförsäljningslagen.

Lagen gäller även om du tecknar en försäkring över internet eller om du handlar något av en försäljare som inte är på sitt fasta försäljningsställe, t.ex på din arbetsplats eller på ett så kallat Home Party. Lagen gäller däremot inte vid gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum, så kallad canvasförsäljning. Vid sådana köp inom Sverige har du som konsument rätt att ångra dig inom 14 dagar. Handlar du från något annat EU-land har du också en ångerrätt men den kan vara kortare än 14 dagar.

Om du ångrar ditt köp som du gjort via internet eller postorder får du själv betala returfrakten. Ångrar du ditt köp vid telefonförsäljning ska du däremot inte behöva betala returfrakten. Vid hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig så att säljaren kan komma och hämta den hos dig med undantag för de köp där varan levererats efter själva hembesöket. I sådana fall får du skicka tillbaka varan själv men har rätt att få skälig ersättning för returfrakten.

Hamnar du i en situation där säljaren inte följer bestämmelserna i distans- och hemförsäljningslagen kan du få hjälp av din kommunala konsumentvägledning. Du kan även anmäla företaget till Konsumentverket som i sin tur kan vända sig till Marknadsdomstolen . Du kan även kontakta HELPs jurister för råd om hur du ska hantera den uppkomna situationen.