Ångerrätt

Rätt för en konsument att ångra ett köp som är gjort på distans eller via hemförsäljning. 

Om man som konsument köper något på distans har man 14 dagars ångerrätt när man handlar inom Sverige. Detta gäller till exempel via internet, av en telefonförsäljare, från TV-shop, på postorder eller av en försäljare som kommer till bostaden. Ångerrätten gäller bara vid köp på distans och finns i distans- och hemförsäljningslagenNär du köper något av en försäljare som ringer på dörren hemma eller vid nätköp, från tv-shop eller via telefon gäller distans- och hemförsäljningslagen. Läs mer. Lagen innehåller bland annat krav på att säljaren ska ge tydlig information om hur köpet kan ångras.

Inte samma sak som öppet köp

Den som handlar i en fysisk butik har ingen ångerrätt, däremot erbjuder många butiker öppet köpNär en köpare ges rätt att under en viss tid bestämma om köpet ska stå fast eller återgå. Läs mer. Det är ingen skyldighet för butiker att erbjuda öppet köp, utan något man avtalar om.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se