Distans- och hemförsäljning

När du köper något av en försäljare som ringer på dörren hemma eller vid nätköp, från tv-shop eller via telefon gäller distans- och hemförsäljningslagen.

Lagen gäller även om du tecknar en försäkring över internet eller om du handlar något av en försäljare som inte är på sitt fasta försäljningsställe, till exempel på din arbetsplats eller på ett home party. Lagen gäller däremot inte vid gatuförsäljning eller försäljning i anslutning till ett köpcentrum, så kallad canvasförsäljning. Vid sådana köp inom Sverige har du som konsument rätt att ångra dig inom 14 dagar. Handlar du från något annat EU-land har du också ångerrätt, men den kan vara kortare än 14 dagar.

Om du ångrar ett köp du har gjort via internet eller på postorder får du själv betala returfrakten. Ångrar du ditt köp vid telefonförsäljning ska du däremot inte behöva betala returfrakten. Vid hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig så att säljaren kan komma och hämta den hos dig med undantag för de köp där varan har levererats efter själva hembesöket. I sådana fall får du skicka tillbaka varan själv men har rätt att få skälig ersättning för returfrakten.

Hamnar du i en situation där säljaren inte följer bestämmelserna i distans- och hemförsäljningslagen kan du få hjälp av din kommunala konsumentvägledning. Du kan också anmäla företaget till Konsumentverket som i sin tur kan vända sig till Patent- och Marknadsdomstolen.

Har du en Juristförsäkring hos HELP är du välkommen att kontakta oss så får du hjälp av våra jurister.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se