ID-stölden

Mannen hade aldrig beställt de varor som plötsligt levererades till honom från ett stort distans- och e-handelsföretag. Han hade heller aldrig handlat hos dem tidigare. När han kontaktade företaget var de långt ifrån förstående.

Istället för att tro på mannen försäkringar menade företaget istället att ännu fler varor var på väg till honom. Mannen kontaktade sin HELP-jurist.

Först en fight med företaget...

Juristen kontaktade genast företaget för att stoppa att fler beställningar med mannens identitet skulle kunna göras. Juristen menade att det var uppenbart att hans identitet hade blivit stulenIdentitetsintrång. Kallas också ID-kapning eller ID-bedrägeri.  Läs mer. Företaget uppgav att de hade blockerat mannens identitet i sitt system så att inga fler beställningar skulle kunna göras i hans namn. Det här var information som de inte hade givit till mannen själv. Juristen framförde att mannen bestred alla krav med grund i de felaktigt beställda varorna. Företaget uppgav då att de inte kunde ta emot bestridanden eftersom sådana sköttes av deras inkassobolag.

... sedan inkassobolaget

Inkassobolaget uppgav att de hade spärrat alla betalningskrav mot mannen på grund av att han hade varit så tydlig med sina bestridanden. De menade dock att de inte kunde lägga ner kravet om de inte fick godkännande från företaget. Veckorna gick och juristen ringde flera samtal till både företaget och inkassobolaget för att se till att de verkligen avskrev kraven och detta skedde också successivt. Till slut sa dock företaget att de inte tänkte skriva av fler krav så länge de inte fick helt klart för sig att alla varor returnerats.

... tillbaka till företaget

Juristen framförde till företaget att de var orimliga eftersom mannen faktiskt hade returnerats alla varor som hade skickats till honom. De sista varorna måste alltså ha skickats till någon annan. Företaget kunde tänka sig att lägga ner kraven om de blev uttryckligen ombedda av myndigheter att göra det. Juristen förklarade att  det inte finns någon myndighet som skulle kunna göra detta eftersom ingen myndighet utredde ärendet. Företaget vägrade ändå att lägga ner sina krav.

... och till slut inkassobolaget

Juristen kontaktade inkassobolaget istället och krävde att de skulle lägga ner kraven vilket bolaget uppgav att de redan hade gjort.

Efter många samtal och flera bestridanden blev kunden till slut helt skuldfri i ID-stölden.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller post@helpforsakring.se