Hoppa till innehåll
Min sida

Är din vardag hotad av hobbyjurister?

För några år sedan gjorde HELP en konsumentundersökning och frågade "Tror du att du skulle ha användning av en juristförsäkring"? Svaren gav vår stolthet en rejäl törn. Inte många var pigga på att få hjälp med sin vardagsjuridik.

Innehåll:

Många svarade att de har en bekant som är bra på juridik och förvånansvärt många (förvånansvärt i alla fall för oss yrkesjurister) svarade att de "faktiskt kan en del juridik själva". Det låg mycket information i svaren. Till exempel att det är vanligt att man googlar, frågar en vän eller helt enkelt blir sin egen hobbyjurist när det kommer till avtal, konsumenträtt eller arvsfrågor. Numera brukar vi till och med jämföra riskerna med detta med att vara en entusiastisk hemmaelektriker. Ni som är elektriker vet precis vad vi talar om - stärkta av tv-program som Äntligen Hemma och gör-det-själv-trender börjar man friskt koppla el lite härs och tvärs därhemma. För hur svårt kan det vara?

Anchor tag: 1

Är du en hobbyjurist?

Att råda andra hur de ska reglera sina förhållanden eller försöka skriva viktiga avtal utan juridisk kunskap kan vara förödande och är det ofta, det ser vi exempel på varje dag. Om du inte råkar vara pilot skulle du antagligen inte bli nöjd med resultatet om du lastade in familjen där bak och satte dig bakom spakarna i ett flygplan. Lite långsökt kanske, men även juridiken kommer ofta nära det käraste vi har i livet och kan få stora konsekvenser för den enskilda individen.

Anchor tag: 2

Juristhjälp för alla

Med åren har vi startat samarbeten med allt fler medlemsorganisationer och företag som ser vikten av juridiskt stöd och därför erbjuder en juristförsäkring som kund- eller medlemsförmån. För oss är det förstås inspirerande att jobba med partners som har bra koll på omvärlden och inser att behovet av hjälp med vardagsjuridiken ökar. Vad är det då som har lett dem till den insikten? Jo, att samhället blir allt mer komplicerat, individuellt och komplext. Varor och tjänster förbrukas i en större utsträckning. Pensionsbolag, elleverantörer och teleoperatörer ska väljas. Vi gifter och skiljer oss, vi har särkullbarn och bonusbarn, vi köper och säljer prylar, vi handlar och tecknar varor och tjänster digitalt. Verkligheten är att det i dag ofta krävs en jurist för att säkra sin rätt.

Enligt Konsumentrapporten för 2015 och Konsumentverkets statistik är dessutom köp av juridiska tjänster ett av fyra identifierade problemområden för konsumenter. Anledningen är att det i de fallen är svårt att bedöma byråns och juristens kompetens. Dessutom är det svårt att på förhand få en uppfattning om vad prislappen till slut kommer att hamna på. En juridisk fråga som växer under arbetets gång kan betyda många timmars extra debitering för konsumenten och göra ett rejält hål i plånboken.

Anchor tag: 3

Du har rätt att få rätt

Glädjande nog kan många "alldeles vanliga människor" nu få juridisk hjälp via våra partners. Vi är glada varje gång de sätter oss i arbete och använder försäkringen, precis som det är menat. Många kunder ringer också för att få några goda råd, så att vi hinner hjälpa dem redan innan ett problem uppstår. Genom proaktivt arbete kan en större skada undvikas längre fram. Upprätta ett bra och tydligt testamente för att undvika en komplicerad tvist till exempel, eller ta en förhandling med motpart och undvik stämning i domstol. Det är rättssäkerhet på riktigt.

Anchor tag: 4

Juristhjälp i försäkringsform

Många återkommer när de märker hur stor användning de faktiskt har av juridisk hjälp. Och återigen många kan vi få följa från hyresavtal och samboavtal till äktenskapsförord och frågor om nätköp. En stor fördel med försäkringen är att veta att vi aldrig snålar med tid, en försäkringstagare slipper tänka på kostnader. Premien är ju redan betald.

Marknadsaktörer börjar erbjuda sina kunder juridisk rådgivning och tjänster i olika former för att möta efterfrågan. Just vår modell bygger framför allt på ett kollektivt tänkande. Vi försäkrar större grupper genom en medlemsorganisation eller ett försäkringsbolag och fördelen är uppenbar. Premien kan göras låg och lika för alla, oavsett individuell situation. Risken sprids och alla kommer in i försäkringen samtidigt och utan karenstid. Det här är det bästa alternativet för att få en låg och förutsägbar kostnad och för att enkelt få tillgång till en jurist när man behöver.

Anchor tag: 5

Alla behöver en jurist, förr eller senare

Juristförsäkringar är vanliga i övriga Europa sedan länge och vi är övertygade om att vi bara har sett början av utvecklingen här i Sverige. HELPs vision är att göra juridiska tjänster tillgängliga för alla. Merparten av alla svenskar har en juristförsäkring om 15 år och vi är väldigt stolt över att HELP är en del i den utvecklingen.

När det kommer till rättssäkerhet är det inte plånboken som ska avgöra vem som har, och vem som inte har, möjlighet att få hjälp med vardagsjuridiken. Den möjligheten ska vara tillgänglig för alla.

 

Juridisk ordbok