Gör så här om du är utsatt för ID-stöld!

Att bli utsatt för ID-stöld uppfattas ofta som både kränkande och svårt att hantera. Om du är drabbad, följ de här fyra stegen så kommer du en bra bit med att begränsa skadan.

Brådskande åtgärder

De viktigaste åtgärderna står först, så börja med dem. Längre ner kan du sedan läsa om hur du kan förebygga att någon stjäl din identitet i framtiden.

1. Spärr mot kreditupplysningar

Kontakta dessa kreditupplysningsföretag och be dem spärra ditt personnummer mot kreditupplysningar.

UC AB

0771-20 22 77 | UC/bedrägerispärr

UC samarbetar med Bisnode, Creditsafe, Decidas och Syna, det räcker att du kontaktar UC.

Krafman AB

042- 28 01 35 | krafman/bedrägerispärr

Sergel Kredittjänster AB

0771-10 70 70

2. Spärra adressändring

Spärra din adress så att ingen annan än du kan ändra den. Det gör du hos Skatteverket och Svensk Adressändring med hjälp av ditt BankID.

3. Spärra kort och ID-handling

Om du har blivit av med kontokort, kreditkort eller ID-handling ska du spärra dem hos den bank, det företag eller den myndighet som har utfärdat dem.

4. Polisanmäl

En ID-stöldIdentitetsintrång. Kallas också ID-kapning eller ID-bedrägeri.  Läs mer ska alltid anmälas till polisen.

114 14 | www.polisen.se

Om du har HELPs Juristförsäkring är du välkommen att kontakta oss, så hjälper vi dig!

Förebygg risken för ID-stöld

När läget inte är akut är det bra att fundera över hur man ska göra för att slippa ID-stöld i framtiden. Det gäller förstås även dig som inte har fått din identitet kapad.

Här är våra bästa råd:

  • Lämna aldrig ut ditt personnummer om du inte vet vad det ska användas till och litar på mottagaren.
  • Lämna aldrig ut dina inloggningskoder, lösenord till BankID eller konto- och kortuppgifter över telefon, mail eller sms. Blir du ombedd att göra detta av någon som utger sig vara en myndighet eller bank ska du vara mycket skeptisk. De instanserna använder i regel aldrig dessa metoder för att få kontakt.
  • Ta för vana att kontrollera dina kontoutdrag ofta. Då kan du i god tid upptäcka om någon har gjort obehöriga transaktioner.
  • Var försiktig med att klicka på länkar och tacka ja till erbjudanden du får via mail - oavsett vad som hävdas. Talesättet gäller fortfarande; om det låter för bra för att vara sant är det oftast det – och kan istället vara en metod för bedragare att komma över dina uppgifter.
  • Om någon har tagit en kreditupplysning på dig utan att du vet varför - kontakta dem som begärt upplysningen för att kontrollera orsaken.
  • Skydda din adress så att ingen annan än du kan ändra den. Det gör du med hjälp av BankID hos Skatteverket och Svensk Adressändring.
  • Riv bort dina personuppgifter på papper som du lämnar till återvinning så att ingen obehörig kommer över dem.
  • Undvik att anteckna koder och lösenord. Om du måste ha dem nedskrivna, förvara dem på en väl dold plats, alltså inte i plånboken eller telefonen.
  • Skydda dina kortuppgifter. På baksidan av betalkort finns en tresiffrig kod, vanligen benämnd CVC-, CVV- eller CID-kod. Genom att tejpa över siffrorna så att de inte syns försvårar du för en bedragare att läsa av dem.
  • Skydda din telefon, dator och surfplatta med lösenord eller pinkod.
  • Använd en brevlåda som går att låsa så att ingen kommer åt din post.
  • Om du reser bort – be någon om hjälp med att ta hand om din post eller begär eftersändning.
  • Använd en digital brevlåda för att ta emot fakturor och myndighetspost, exempelvis Kivra. Läs om hur det fungerar på www.kivra.com.
  • Var försiktig med vilken information du delar på sociala medier. Dela t ex inte att du är bortrest och vänta med att lägga upp semesterbilderna tills du kommit hem.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se