Beställt varor med hemleverans? Då är det här bra att tänka på

Det blir allt vanligare att konsumenter beställer varor med hemleverans med anledning av att det är bekvämt och enkelt nu för tiden. Vad många glömmer är att kontrollera alla villkor för att få reda på vad som krävs av dig som konsument.

I vissa fall ingår endast framkörning till porten eller tomtgränsen och sedan får konsumenten lösa resten själv. Det kan bli omständligt och jobbigt i det fall man beställt stora vitvaror såsom kylskåp, tvättmaskin m.m. Vissa företag erbjuder tilläggstjänster mot betalning och därför kan det vara bra att dubbelkolla vad som ingår innan en beställning genomförs.

I vissa fall kräver en leverans att man är hemma mellan klockan 08.00 -17.00, vilket ofta inträffar under arbetstid. Därför kan det vara bra att säkerställa att man kan vara hemma vid leveransen innan en beställning görs. I annat fall kan företaget lägga på en extra utkörningsavgift om de måste åka ut en gång till för att leverera varan.  

Tänk på det här innan du signerar

Vid mottagande av leveransen är det viktigt att kolla så att varan varit korrekt emballerad vid transport och fotografera eventuella skador på emballaget. Det kan även vara bra att fotografera ytan där varorna ska lastas av för att säkerställa att golv eller annat underlag inte skadas vid avlastningen. Om underlaget skadas är det viktigt att kontakta företaget snarast för att anmäla skadan.

Innan man tar emot och undertecknar leveransen är det även viktigt att kontrollera alla varor finns med i leveransen. Om leveransen inte är komplett så kontakta företaget innan kvittensen signeras.

Det är alltid svårare att reklamera fel utan dokumentation och därför är det viktigt att dokumentera så mycket som möjligt innan samt även efter.

Andra bra tips

Kolla upp företaget och recensioner! Detta för att vara säker på att det är ett seriöst företag som man beställer varan ifrån. I vissa fall kan det vara helt nya företag och då är en säkerhetsåtgärd att antingen betala med kreditkort eller genom faktura. På det viset har man en säkerhet om varan inte skulle levereras.

Är företaget lokaliserat utomlands? Då är det ännu viktigare att dubbelkolla villkoren då det landets lagar kan skilja sig om det skulle uppstå en tvist.

 

 

Om du är kund hos HELP rekommenderar jag dig att kontakta din jurist innan du gör en beställning om det är något du är osäker på.

Damian Girys

Senior jurist & teamledare

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se