Hoppa till innehåll
Min sida

Har flygbolaget gått i konkurs?

Som konsument kan du ha rätt till ersättning och assistans när flygbolaget går i konkurs. Möjligheterna till ersättning och assistans beror dels på hur du bokat ditt researrangemang och hur du betalat resan.

Dina rättigheter om flyget ingår i en paketresa

Om du har köpt en paketresa – d.v.s. flyg, hotell, hyrbil eller andra arrangemang som du köper i ett paket eller i ett sammanlänkat researrangemang – och flygbolaget som paketresearrangören anlitat går i konkurs så ska du kontakta researrangören för att få hjälp. Först och främst har researrangören ett ansvar att ordna ersättningstransport. Om researrangören inte kan ordna ersättningstransport och du inte kommer iväg på resan så har du rätt att få tillbaka pengarna för resan. Om du befinner dig på resmålet och flygbolaget går i konkurs så har researrangören en skyldighet att se till att du transporteras tillbaka till avreseorten.

Du kan också ansöka om ersättning ur resegarantin när du köpt en paketresa eller ett sammanlänkat researrangemang. En förutsättning för att du ska få kunna få ersättning är att researrangören har ställt en resegaranti hos Kammarkollegiet. Ansök om ersättning hos Kammarkollegiet så snart som möjligt, men senast inom tre månader från det att det står klart att en del av din paketresa eller det sammanlänkade arrangemanget inte kommer att genomföras.

Dina rättigheter om du har bokat flyg

Du kan anmäla dina krav till flygbolagets konkursförvaltare och du ska göra detta skriftligen och det ska tydligt framgå vilka krav du har på flygbolaget. Bifoga kopia på kvitton på de kostnader som du drabbats av. Ditt ersättningskrav blir en oprioriterad fordran i konkursen och möjligheten att få ersättning beror på konkursboets ekonomi.

Om du betalat resan med kreditkort så kan du enligt konsumentkreditlagen rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig direkt till kreditgivaren och framställ dina krav. Om du inte kommer överens med kreditgivaren så kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå.

Om du har tecknat en reseförsäkring så kan du vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på om försäkring omfattar konkursskydd. Du kan läsa mer om dina rättigheter på Konsumenternas försäkringsbyrå.