Nej, det är inte dumt att handla på kredit

11 april 2017

Vi har alla fått höra att det är ansvarsfullt att inte spendera mer pengar än man har. Men ibland är det smart att strunta i goda råd. När det gäller att handla på kredit till exempel. Det viktigaste är kanske att du får se varan innan du betalar den. Då har du en chans att försäkra dig om att den är äkta, avtalsenlig (rätt färg, storlek och funktion) och oskadad. Det här kan vara ett bra skydd mot bedrägerier vid e-handel och andra distansavtal.

Dessutom skyddar du dig mot risken att ett flygbolag, en hantverkare eller kanske ett möbelföretag går i konkurs medan de tillverkar eller levererar det du har köpt.

Och för det tredje har du, enligt 29 § konsumentkreditlagen en rättighet som lyder "vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren." På ren svenska betyder det att alla krav du kan ställa på säljaren av en vara kan du också ställa på banken eller kreditgivaren.

Kan det här verkligen stämma? Varför finns den här rättigheten?

Tidigare befann du dig i ett väldigt utsatt läge om du till exempel köpte en bil på kredit. Om bilen sedan brakade ihop och bilhandlaren inte var medgörlig satt du där med en obrukbar bil som du naturligtvis inte ville betala för. Förutom en sur bilhandlare på ena sidan hade du en bank på andra sidan, som hotade med kronofogden och inkasso om du inte betalade för den defekta bilen. Det här var en situation som ofta uppstod och som gjorde konsumenterna sårbara.

Därför kom den här regeln till. Nu har vi konsumenter juridisk rätt att stoppa utbetalningar till kreditinstitut. Därför ligger det förstås i kreditgivarens intresse att lösa tvister snabbt och bra, så att konsumenten återupptar betalningarna. Resultatet blir inte sällan att kreditgivaren måste utreda saken och därmed också sätter press på näringsidkaren att medverka till en bra lösning. Balansen blir alltså återställd i en avtalskonstellation som annars är väldigt ojämn.

Så vad är kontentan?

Du kan få många juridiska och ekonomiska fördelar om du köper en vara eller en tjänst på kredit. Särskilt om du är osäker på vem motparten är och hur seriös han eller hon är. Kanske behöver du betala ränta, men det kan vara en billig försäkring…

Har du hamnat i en tvist med ett företag? Vill du veta mer om hur det här funkar? Är du kund hos oss är du alltid välkommen att höra av dig – din privatjurist finns bara ett samtal bort!

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se