Hoppa till innehåll
Min sida

Att tänka på under mellandagsrean

Under november och december är det många kunder som handlar varor på rea, inte minst under den kommande mellandagsrean. För att försöka undvika att falla för erbjudanden som inte är så bra som de verkar ska vi i den här artikeln se lite närmare på vilka krav som ställs för att en butik ska få kalla en kampanj för rea och ge tips för hur du kan tänka när du handlar under rean.

För att ett erbjudande ska få kallas rea måste de produkter som butiken säljer ingå i det ordinarie sortimentet. En butik får alltså inte ta in tillfälliga varor och kalla det för rea när de säljs till nedsatt pris. Rean måste pågå under en begränsad tid och priserna måste vara betydligt lägre än de normala priserna. Butiken får inte heller sälja ett fåtal varor till ett lägre pris och kalla det för rea om butiken vet att varorna inte kommer räcka till under kampanjen.

Det har förekommit fall då butiker har höjt priset på varor under några få dagar för att sedan sänka priset till det ordinarie priset igen och kalla det lägre priset för rea för att locka kunder. Det har också hänt att butiker sålt varor under rea genom att visa ett högre ordinarie pris som i själva verket aldrig har använts. Att göra på det sättet är inte tillåtet eftersom det inte handlar om någon egentlig rea och det vilseleder kunderna.

Det bästa rådet till dig som kund är att planera dina inköp. Kontrollera de ordinarie priserna för de produkter som du vill köpa under rean och jämför priserna mellan olika butiker. På det sättet minskar risken för impulsköp av varor under rean som egentligen inte var så billiga som det verkade. Om du märker att en butik använder sig av rea på fel sätt kan du informera Konsumentverket.

Butiken kan välja att ha andra villkor för bytesrätt eller öppet köp under rean. Det är upp till dig som kund att kontrollera vilka villkor en butik har för bytesrätt eller öppet köp. Kom ihåg att du som konsument har rätt att reklamera varor som är felaktiga till säljaren. Reklamationsrätten gäller även om varan är såld under rea eller någon annan kampanj.

 

 

Har du fler frågor och är kund hos oss? Då kan du enkelt komma i kontakt med din jurist genom att logga in på Min Sida. Eller ringa kundtjänst på  0771-985 200 eller mejla på info@helpforsakring.se