Hoppa till innehåll
Min Sida

Bilskrället

Innan mannen ens hade hunnit hem med sin nyköpta bil misstänkte han att något var fel med den. Han lämnade in den på en verkstad som konstaterade att bilen hade mängder av fel.

Han reklamerade då bilen till bilhandlaren som ville att han skulle göra en bilbesiktning innan de vidtog några åtgärder.

När mannen provkörde bilen igen havererade den totalt, bland annat var kopplingen helt ur funktion. Bilen fick bogseras till besiktningen där man hittade flera fel – avgaser som läckte in i kupén, blankslitna däck och andra mer eller mindre allvarliga fel. Bilen underkändes.

Mannen tog kontakt med sin HELP-jurist som mailade ett kravbrev till bilhandlaren, eftersom mannen själv inte hade fått något gehör för sina krav.

Det tog 20 minuter, sedan fick juristen svar. Bilfirman hävde köpet och meddelade att mannen bara behövde lämna bilen hos deras lokala representant för att få tillbaka hela köpesumman, plus ersättning för besiktningen.