Hoppa till innehåll
Min Sida

Fyra saker att tänka på inför Black Friday

Har du hittat saker online på Black Friday rean? Tänk på att om priset hos en återförsäljare visar sig vara väldigt lågt i jämförelse med priset hos andra återförsäljare, borde varningsklockorna börja ringa.

Här listar jag några steg över hur du kan gå tillväga för att säkerställa att du gör ett säkert köp.

  1. Det första steget är att googla företagsnamnet, kolla om företaget förekommer hos konsumentverket eller på handels svarta lista. Kontakta ARN för att se om det finns några domar mot företaget.
  2. I vissa fall kan företaget vara nystartat och finns därför inte med på någon lista. Om du har ett kreditkort kan du kolla om det ingår en försäkring. Köper du varan med kreditkortet men inte får den när du beställt kan du reklamera köpet till kreditinstitutet som tillhandahåller kreditkortet. En annan bra "försäkring" är att handla på faktura för då betalar ni först när varan har levererats. Skulle varan inte levereras kan ni bestrida fakturan på grunderna att ni inte erhållit någon vara.
  3. Inte alla företag har sitt säte i Sverige och därför är det viktigt att kolla upp var företaget är lokaliserat innan man genomför ett köp. I vissa fall kan det vara ett annat lands lagar som tillämpas istället för svensk lag.
  4. Kolla upp leveransvillkoren samt var noga med att kolla upp villkoren för ångerrätt och retur. Enligt lag har en konsument allt 14 dagars ångerrätt på varor som är beställda över nätet, med undantag för specialbeställda varor som tillverkas specifikt utifrån särskilda önskemål.

Är du kund hos HELP och har några frågor till din jurist? Logga in på Min Sida, maila till info@helpforsakring.se eller ring på 0771-985 200