Hoppa till innehåll
Min Sida

Många blir lurade genom ohederliga distansavtal

Blev fakturan dubbelt så hög som utlovat? Eller har du tecknat ett avtal du inte visste existerade? Du är inte ensam. 

Många av våra kunder har kontaktats av företag som fått dem att ingå avtal över telefon eller dator. De som blivit uppringda har under samtalet inte uppfattat vad de har sagt ja till. I vissa fall har företagen lurat till sig en inspelad fullmakt som ger dem rätt att byta ut de flesta avtal som finns i hemmet, såsom elleverantör, telefoni, pension och försäkringar.

Som konsument har du två veckors ångerrätt om avtalet ingås på distans, t ex över telefon eller dator. Tyvärr kan det vara svårt att förstå hur dåliga avtalen är förrän den här tiden redan har passerat. Vanligtvis reagerar inte konsumenten förrän den första fakturan kommer och visar sig vara mycket högre än vad man trott.

Om du råkar ut för det här, börja med att ringa till företaget och begära ut det inspelade avtalet. Lyssna igenom vad som har sagts. Har du en Juristförsäkring hos oss på HELP kontaktar du oss så snart du misstänker att du blivit lurad. Då hjälper vi dig att bestrida fakturor och ser till att få bekräftelser på att de påstådda avtalen är uppsagda.

I värsta fall skickar företaget fakturan vidare till kronofogden och då hjälper vi dig att bestrida föreläggandet. Om det behövs bistår vi dig också i tingsrätten. 

Juridisk ordbok