Hoppa till innehåll
Min Sida

Tänk på det här när du handlar på nätet!

Allt fler köper sina varor på internet. Här följer några riktlinjer för vad som gäller vid distansköp och vad du bör tänka på som konsument.

När du köper en vara i en butik har du ingen ångerrätt enligt lag. Många affärer erbjuder sina kunder öppet köp, men detta är ett erbjudande från affären och inte något de är skyldiga att erbjuda. Ångerrätt vid distansköp är däremot en lagstadgad rätt att ångra sitt köp, som regleras i distans- och hemförsäljningslagen.

När har jag ångerrätt?

Ångerrätten gäller när du handlar på postorder, från TV-shop, via internet eller av telefonförsäljare. Den gäller också vid hemförsäljning, t ex när en säljare kommer hem till dig eller till din arbetsplats för att sälja en vara. Lagen gäller inte bara varor utan också finansiella tjänster, om du t ex tecknar en livförsäkring på internet. Däremot gäller inte ångerrätten om du köper en vara vid gatuförsäljning eller vid försäljning i anslutning till ett köpcentrum.

Vad innebär ångerrätten?

Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, när du handlar i Sverige. Handlar du från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, kan ångerfristen vara kortare än 14 dagar.

Returfrakt

För returfrakt gäller olika regler beroende på hur du har köpt varan. Har du handlat via internet eller postorder får du själv betala om du vill returnera varan. Om du handlar genom telefonförsäljning är det säljföretaget som ska stå för returfrakt. Har du köpt något genom hemförsäljning ska du hålla varan tillgänglig, så att säljaren kan hämta den hos dig. Om varan däremot har skickats hem till dig efter hembesöket har du rätt att returnera den och få skälig ersättning för returfrakten.

Återbetalning

Om du utnyttjar din ångerrätt ska säljaren snarast, senast inom 30 dagar, betala tillbaka det belopp du har betalat. Om ett företag inte följer bestämmelserna i distans- och hemförsäljningslagen kan du anmäla företaget till Konsumentverket.

 

Juridisk ordbok