Intervju med Moussa

HELPs processjurist Moussa Gergi delar med sig av sina tankar om sitt arbete och om juristyrkets framtid.

Hej Moussa, berätta lite om dig själv! Hur kommer det sig att du började på HELP?

Jo, innan jag började på HELP jobbade jag på en advokatbyrå i tre år, det var kul! Jag jobbade främst med humanjuridik, men jag jobbade extremt mycket. Och kände mig redo för något nytt! Jag kontaktade HELPs Sverigechef Alexandra Åquist, som jag hade haft kontakt med tidigare och så fick jag komma på intervju. När Alexandra berättade om HELP så lockade det mig, jag skulle få fortsätta jobba med samma frågor, men jag skulle även få tid med ett privatliv, vilket jag känner har gjort mig till en bättre jurist.

Vad fick dig att välja yrket som jurist?

När jag gick i gymnasiet visste jag inte vad jag ville göra, så jag valde samhällsvetenskap för att det är ett brett ämne. Jag trodde att jag skulle veta vad jag ville göra när jag tog studenten, men det visste jag inte.  Jag blev nyfiken på juristutbildningen eftersom man inte lär sig något om det i gymnasiet. Det lockade mig och jag blev nyfiken, efter en termin var jag fast.

Vad drivs du av i ditt arbete?

Jag drivs av att ha så mycket kontakt med människor. Varje fall är unikt eftersom varje person är unik. Det är kul att kunna finnas där och hjälpa andra. Många känner inte till sina rättigheter, då är det skönt att kunna säga; du har rätt, ge mig lite tid så ska jag hjälpa dig. Många av de vänligaste bemötanden jag har fått, har faktiskt varit när jag har förlorat ett fall. Kunden är tacksam över att ha fått sin rätt prövad oavsett utgång. Den känsla som de reflekterar tillbaka, det är det som driver mig mest.

Vad uppskattar du mest med din arbetsplats?

Det är mina kollegor. Alla är på plats med samma driv och ambition, man ser ingen som är arg eller irriterad över jobbet. I Sverige är den idé vi jobbar med unik på den juridiska marknaden och det gör att de flesta kommer in med ett leende på läpparna varje dag. Jag tror att det har mycket att göra med att man vet att man hjälper andra som kanske inte skulle ha råd med en jurist annars.

Hur ser du på juristens arbete i framtiden?

Jag tror att inom den närmsta framtiden kommer utvecklingen att gå den väg vi börjat, det här med tillgängligheten. Vi finns här för människor som inte hade haft råd annars. Jag jämför det med tandläkaren, har man bara lite ont i en tand drar man sig för att gå för att det kostar så mycket, utan man väntar tills man får fler hål och det har börjat göra jätteont. Samma med juridiken, man väntar med att vända sig till en jurist för att det kostar för mycket. Men vi erbjuder en mer lättillgänglig juridik och jag tror vi kommer att se mer av det i den närmsta framtiden.

Hur tror du att tillgängligheten till juridik kommer utvecklas?

Juridiken kommer vara tillgänglig för alla människor, oberoende av storleken på plånboken. Jurister kommer vara mer tillgängliga fysiskt men också rent digitalt. Applikationer i telefonen kommer göra det enklare att ladda upp dokument och få snabba svar. I framtiden kommer var och en ha en jurist i sin mobil.

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se