Hoppa till innehåll
Min Sida

Köpt en vara men vill returnera? Detta gäller!

Det blir allt vanligare att näthandla och många undrar vilka rättigheter man då har som konsument. Vad händer till exempel om du ångrar ditt köp? Och är det någon skillnad mellan att returnera det du köper på nätet och det du handlar i en butik på stan?

När du köper en vara online har du rätt att returnera den utan att behöva motivera varför. Ångerrätten är en lagstadgad rätt där man har 14 dagar på sig att returnera varan. Om nätbutiken däremot inte informerar dig om ångerrätten på ett korrekt sätt har du upp till ett år på dig att returnera varan. Perioden räknas från den dag du tar emot varan, alltså den dag du hämtar ut varan från postombudet. Men – vid vissa köp gäller inte ångerrätten. Några exempel är resor, mat, medicin, biljetter till konserter eller när något är specialtillverkat för just dig.

Att ångra sig

Om du vill använda din rätt att ångra köpet ska du meddela nätbutiken inom 14 dagar. Det betyder inte att du faktiskt måste lämna tillbaka varan inom 14 dagar men däremot, som det heter, inom skälig tid därefter. Det vanligaste är att man får betala returfrakten själv. Allmänna reklamationsnämnden anser att risken för den återsända varan ligger hos säljaren men det är bra att kunna bevisa att du har skickat den. Därför är det alltid bra att få ett inlämningskvitto från postombudet. Om du vill vara på den säkra sidan kan det vara bra att skicka tillbaka varan med rekommenderad post, så att paketet kan spåras. Det ger dig ett bättre skydd eftersom du får tillbaka pengarna trots att det oftast betyder att du måste betala för det rekommenderade brevet själv.

Prova i lugn & ro

En sak som är positiv för oss konsumenter är det nya direktiv inom EU-rätten som fastställdes för några år sedan. Det innebär att när du som konsument köper till exempel kläder i en nätbutik, har du rätt att prova plaggen så mycket att du till och med kan använda dem utomhus och sedan ångra dig och returnera dem. I sådana fall har dock nätbutiken rätt till ersättning för de dagar du har använt plagget med tanke på det slitage de har utsatts för. Det ska understrykas att varan förstås inte får vara skadad. Det är inte reglerat i direktivet hur stor ersättning det kan röra sig om.

Öppet köp är inte självklart

Ett vanligt missförstånd bland konsumenter är att fysiska butiker enligt lag måste erbjuda sina kunder öppet köp. Så är det inte, det står butikerna helt fritt att välja om de vill erbjuda öppet köp eller inte. Istället kan butikerna välja att endast erbjuda tillgodokort eller byte mot en annan vara om man returnera något – eller till och med ingen ångerrätt alls. Därför är det bra att höra sig för om just den butik man handlar i erbjuder öppet köp eller inte.

Sammanfattningsvis är skillnaden markant när det gäller vilka rättigheter man har som konsument vid utnyttjandet av ångerrätt vid köp av en vara. Kort och gott – när du köper något i en fysisk butik har butiken ingen skyldighet att erbjuda dig öppet köp, däremot om du köper något via e-handel, med vissa undantag.

 

Juridisk ordbok