"Det våra medlemmar egentligen hade behövt var en jurist."
Ronny Wenngren, f d förhandlingschef på Svenska Elektrikerförbundet, skriver här om bakgrunden till att Juristförsäkringen är en medlemsförmån på förbundet.
Under min tid som fackligt förtroendevald hände det för mig, som för många andra förtroendevalda, att jag träffade medlemmar som hade problem som vi inte kunde hjälpa dem med. Hur bra våra avtal än var och hur hårt vi än arbetade så fanns det vissa saker som vi aldrig kunde rå på.
Det kunde vara skilsmässor, arvstvister mellan syskon eller bodelningsbråk som skapade problem för våra medlemmar. Många av de jag träffade oroade sig också för sina barn, då det för trettio år sedan var nästan omöjligt för en man att vinna en vårdnadstvist. Detta var problem som låg utanför vårt område, saker som vi inte hade kunskap eller resurser nog att hjälpa våra medlemmar med. Ändå mötte vi ständigt medlemmar som led av svåra situationer i sitt privatliv och vi gjorde vårt bästa för att bemöta den oro de kände.
Det som våra medlemmar egentligen hade behövt var en jurist, men det var det inte många av våra medlemmar som hade råd att anlita. Vi gav det stöd vi kunde, men vi var ju inga experter på familjerätt. Ibland, trots att vi ville väl, blev det till och med så att vi snarare stjälpte än hjälpte våra medlemmar.
På en konferens fick jag idén om att det borde gå att tillsammans finansiera en försäkring för att hjälpa våra medlemmar också i sina privatliv, men tiden var illa vald. Förbundet hade precis efter stor möda infört en hemförsäkring, och efter alla diskussioner och processer kring detta var det ingen som ville ta i ännu en kollektiv försäkring ens med tång. Trots att möjligheten då var så avlägsen stannade idén kvar hos mig, och min övertygelse blev bara större när jag också i fortsättningen såg hur problemen fortsatte utan att våra fackliga företrädare kunde avhjälpa dem.
Att tvingas avvisa en medlem som står inför stora svårigheter är aldrig enkelt. Med införandet av en juristförsäkring såg jag möjligheten både att ge våra medlemmar möjlighet att få professionell hjälp, men också att frigöra tid för oss som fackförbund att göra det vi ska och faktiskt är bra på.
En förkrossande majoritet av våra medlemmar är nöjda med försäkringen. De har en fackförening som kan stödja och hjälpa dem i både arbetslivet och i det privata och det är vi mycket nöjda med.