Hoppa till innehåll
Min sida

Vårt hållbarhetsarbete och samhällsansvar

Genom rättssäkerhet och våra kunduppdrag kan vi göra störst skillnad. Vi strävar även efter att minska vårt klimatavtryck och engagerar oss för att skapa ett mer inkluderande och rättvist samhälle. Agenda 2030 och FN:s globala mål för att främja en hållbar samhällsutveckling, vilket är i linje med våra värderingar och vår verksamhet.

HELP är en del av den globala försäkringskoncernen ARAG Group, vi finns i 19 länder och har sammanlagt över 6000 anställda. HELP har över 300 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland och vi påverkar den lokala miljön i alla länder, i stort och smått. HELP och ARAG har tillsammans som mål att vara koldioxidneutrala före år 2025. 

Här kan du läsa ARAGs senaste hållbarhetsrapport. 

Som grund för vårt hållbarhetsarbete har vi fyra prioriteringar:

Miljö och klimat

Vi strävar ständigt efter att förbättra och utveckla våra processer för att minska vårt klimatavtryck, och främja en mer hållbar och ansvarsfull verksamhet. Vårt interna hållbarhetsarbete fokuserar på att minimera vår egen negativa miljö- och klimatpåverkan. Sammantaget har vi ett helhetsperspektiv som gör oss alla medvetna om miljökonsekvenserna. 

Åtgärder som minimerar vårt klimatavtryck:

  • källsorterar kontorsavfall
  • har vårt kontor i lokaler som är certifiering enligt BREEAM-SE
  • släcker lamporna på kontoret när vi inte är på plats
  • samarbetar med en städfirma som är miljöcertifierad enligt ISO 14001
  • väljer miljövänliga alternativ för förbrukningsmaterial
  • uppmuntrar våra medarbetare att ta sig till jobbet med kommunala färdmedel, på cykel eller till fots
  • vi väljer tåg och buss hellre än flyg när vi reser i tjänsten.

Samhällsnytta för ett inkluderande samhälle 

HELPs erbjudande och verksamhet är helt i linje med FN:s globala hållbarhetsmål 16, särskilt delmål 16.3, som handlar om att främja rättssäkerhet och säkerställa lika tillgång till rättvisa för alla. Delmålet bygger på ett samhällsansvar och en vision om ett inkluderande samhälle, där effektiva, ansvarsfulla och inkluderande institutioner på alla nivåer säkerställer lika tillgång till rättvisa för alla. HELP strävar efter att vara en av dessa institutioner.

Kärnan i vår verksamhet är vår juristförsäkring, som bidrar till ett rättssäkert samhälle genom att fler människor får tillgång till juridisk hjälp för en rimlig kostnad. I ett rättssäkert samhälle ska inte en stark privatekonomi avgöra vem som kan förebygga problem med vardagsjuridik eller vem som går vinnande ur en tvist. Att fortsätta erbjuda juridisk hjälp till så många människor som möjligt är vårt viktigaste fokus och där vi har störst möjlighet att påverka samhällstryggheten.

Läs mer

Run for Pride 

För oss på HELP är det självklart att stå upp för alla människors lika värde och rättigheter. För oss innebär mångfald att vi har en arbetsstyrka med olika bakgrunder, perspektiv och erfarenheter.

HELPs syfte med att delta i Run for Pride är att skapa nätverk, bygga relationer och röra på sig. Genom att delta i evenemanget främjar och firar vi mångfald och inkludering, ökar medvetenhet och synlighet om frågor som rör HBTQ samt skapar gemenskap och stärker samhörighet. För varje såld biljett skänker de 100 kronor till RFSL.

Vi utbildar juriststudenter på HELP-dagen

Vi anordnar HELP-dagen en gång om året som är ett globalt initiativ ARAG-Day från vårt moderbolag, försäkringskoncernen ARAG Group. Syftet med dagen är att alla bolag i koncernen ytterligare ska belysa och lyfta fram alla människors rätt till juridisk hjälp – oavsett ekonomisk situation.

I år har vi valt att hålla ett föredrag om socialförsäkringsrätt med särskilt fokus på process mot Försäkringskassan, till juriststudenter som frivilligt engagerar sig hos Gatujuristerna. Gatujuristerna är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som består av juriststudenter som erbjuder gratis juridisk rådgivning till hemlösa och socialt utsatta. Detta är vårt sätt att bidra till ytterligare kunskap om rättigheter och skyldigheter inom socialförsäkringssystemet, såsom ersättning vid sjukdom och arbetslöshet.

Mångfald och inkludering

För oss på HELP är det är viktigt att vår arbetsplats speglar samhället där vi är verksamma. En arbetsplats som arbetar för mångfald, inkludering och olika kulturer främjar innovativt tänkande och är grundläggande för vår verksamhet och företagskultur. Bland alla våra medarbetare har vi en stor etnisk och kulturell diversifiering, som vi är mycket glada över. Vår ambition är att våra medarbetare ska spegla både kunder och samhället i stort. Sammanlagt talas 22 olika språk bland våra medarbetare i Norden. Vi ser mångfald som en styrka – fler perspektiv gör oss mer effektiva, lyhörda och bättre på att sätta oss in i våra kunders utmaningar.

Diversity Charter Sweden


Diversity Charter Sweden

Det är viktigt att vår arbetsplats speglar samhället där vi är verksamma och som arbetar för mångfald, jämställdhet och inkludering. HELP är därför medlem i Diversity Charter Sweden, ett ledande nätverk som verkar för att främja mångfald och inkludering i arbetslivet. Medlemskapet ska stärka HELPs fortsatta arbete med dessa frågor och går i linje med HELPs vision om ett samhälle där rätt ska vara rätt för alla.

Arbetsmiljöarbete och företagsetik

Vi ställer höga krav på vår verksamhet att vara en hållbar arbetsplats där medarbetare trivs och mår bra. Vi arbetar på flera olika sätt för att säkerställa att vi följer lagar och juridiskt etiska regler. Att upprätthålla hög etik och regelefterlevnad är inte bara avgörande för vår verksamhet, utan också en grundläggande förutsättning för vårt hållbarhetsarbete. Våra värderingar är konsekventa både externt och internt, och vi strävar efter att skapa en arbetsplats där alla medarbetare trivs och kan utvecklas.

Vi utför ett systematiskt arbetsmiljöarbete för att förebygga skador och ohälsa och säkerställa välbefinnande och en bra arbetsplats för alla anställda. Arbetsmiljö inkluderar den fysiska, organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Uppförandekod

Vi har en uppförandekod på HELP som tydliggör de värderingar som ligger till grund för vårt arbete och hur vi vill vara som arbetsgivare. Uppförandekoden klargör att företaget och alla medarbetare alltid ska agera ansvarsfullt och hållbart under alla omständigheter, den beskriver också medarbetarnas förhållningssätt till varandra och kunder, leverantörer, samarbetspartners och samhället i stort.

Visselblåsning

Visselblåsning gör det möjligt för våra anställda att rapportera oegentligheter och oetiskt beteende inom företaget. HELP värnar om en transparent och rättvis arbetsmiljö och skyddar visselblåsarens identitet. Anmälningar kan göras anonymt och vi utreder dem grundligt. Vi har denna visselblåsarfunktion för att upprätthålla integritet och förtroende i vår verksamhet.