Allt om bedrägeri: Hur du skyddar dig och vad du kan göra om du drabbas
Bedrägeri är ett växande problem och kan drabba både privatpersoner och företag. I den här guiden får du veta allt om vad bedrägeri innebär, vanliga typer av bedrägerier, hur du kan skydda dig och vad du ska göra om du blir utsatt.
Innehåll:
Stopp, tänk, kontrollera
Ett av de viktigaste sätten att skydda sig mot bedrägeri är att alltid tänka efter innan du agerar. Det är sällan så bråttom som det verkar. Här är några generella tips:
- Använd aldrig BankID eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
- Dela inte personlig information som kortuppgifter eller säkerhetskoder, oavsett vem som frågar.
- Om någon kontaktar dig, be om deras namn och avsluta samtalet för att kontrollera deras äkthet. Ring tillbaka via företagets officiella nummer.
- Klicka aldrig på länkar i SMS eller e-postmeddelanden – gå direkt till företagets webbplats via webbläsaren.
Om något låter för bra för att vara sant är det oftast det.
Anchor tag: 2Vad är bedrägeri?
Bedrägeri innebär att någon medvetet lurar andra för att få ekonomiska fördelar eller annan vinning. Det kan ske genom falska SMS, e-postmeddelanden, telefonsamtal eller fakturor som ser äkta ut. Bedragare är ofta skickliga på att verka trovärdiga genom att låtsas representera banker, myndigheter eller företag.
Anchor tag: 3Vanliga bedrägerier mot privatpersoner
Phishing (falska e-postmeddelanden och SMS)
Bedragare skickar meddelanden som ser ut att komma från legitima företag för att lura dig att lämna ut personlig information eller klicka på skadliga länkar.
Skydda dig:
- Öppna inte bilagor eller klicka på länkar från okända avsändare.
- Dela aldrig kortuppgifter, lösenord eller säkerhetskoder via e-post eller SMS.
- Besök alltid företagets webbplats direkt via din webbläsare.
Telefonbedrägeri
Bedragare ringer och utger sig för att vara från banken, polisen eller ett teknikföretag som Microsoft. De ber om känslig information eller att du ska använda BankID.
Så undviker du att bli lurad:
- Lämna aldrig ut koder eller lösenord via telefon.
- Använd inte BankID på uppmaning av någon annan.
- Banker och polisen ber aldrig om sådan information över telefon.
"Säkert konto"-bedrägeri
Bedragare påstår att någon har kommit åt/fått tillgång till ditt konto och kommer föra bort dina pengar. För att skydda pengarna ber bedragaren dig att flytta pengartill ett "säkert konto", som i själva verket tillhör dem.
Skydda dig:
- Överför aldrig pengar till ett så kallat säkert konto.
- Verifiera alltid med din bank via deras officiella kontaktkanaler.
Romansbedrägeri
Bedragare bygger upp en relation för att sedan manipulera dig till att skicka pengar eller dela personlig information.
Var vaksam:
- Var försiktig med personer du bara möter online, särskilt om de snabbt uttrycker starka känslor eller ber om pengar.
- Skicka aldrig pengar till någon du inte har träffat personligen.
ID-stöld
Bedragare stjäl din personliga information för att ingå avtal eller begå bedrägerier i ditt namn.
Så skyddar du dig:
- Använd unika, starka lösenord och aktivera tvåstegsverifiering (2FA).
- Var restriktiv med att dela personuppgifter på sociala medier.
Håll koll på dina konton och kreditupplysningar.
Investeringsbedrägeri
Bedragare lockar med falska investeringsprojekt, ofta relaterade till kryptovalutor eller fastigheter.
Tänk på detta:
- Misstro löften om snabba och höga avkastningar.
- Kontrollera projektets äkthet genom pålitliga källor.
Falska nätbutiker
Bedragare skapar sajter som ser ut som riktiga nätbutiker för att lura dig att betala för varor som aldrig levereras.
Undvik att bli lurad:
- Kontrollera nya nätbutiker innan du handlar.
- Misstänk sajter med dåligt språk, konstiga webbadresser eller för bra erbjudanden.
Anchor tag: 4
Vanliga typer av bedrägerier mot företag
VD-bedrägerier
Bedragare utger sig för att vara företagets chef och ber anställda överföra pengar till falska konton.
Skydda företaget:
- Inför rutiner där större överföringar måste godkännas av flera personer.
- Bekräfta ovanliga betalningsförfrågningar direkt med avsändaren.
Vad gör du om du blir utsatt för bedrägeri?
Om du drabbas är det viktigt att agera snabbt:
- Kontakta banken: Informera dem om vad som hänt och be dem spärra kort eller BankID.
- Byt lösenord: Ändra lösenord för alla utsatta konton.
- Polisanmäl: Anmäl händelsen till polisen.
- Kontakta företag: Informera företag om köp eller avtal som bedragaren gjort i ditt namn.
- Spärra kreditupplysningar: Be kreditupplysningsföretag lägga en spärr för att hindra obehöriga från att ta lån i ditt namn.
- Dokumentera: Spara all korrespondens och annan relevant information.
Sammanfattning: Skydda dig mot bedrägeri
Bedrägeri kan drabba alla, men genom att vara vaksam, tänka efter och använda sunda säkerhetsrutiner kan du minska risken betydligt. Kom ihåg att aldrig lämna ut känsliga uppgifter på uppmaning och kontakta alltid din bank eller polisen om du är osäker.