År 2022 trädde en ny konsumentköplag i kraft och ersatte den tidigare lagen från år 1990. Bakgrunden är två nya EU-direktiv på konsumenträttens område som antogs våren 2019, där det ena behandlar att tillhandahålla digitalt innehåll och digitala tjänster och det andra försäljningen av varor. Här gör vi tre nedslag i viktiga förändringar som du behöver känna till när det gäller anpassningarna till den digitala utvecklingen, förstärkt konsumentskydd och köp av levande djur.
Avsikten med den nya lagen är bland annat att modernisera konsumenträtten vid köp av digitala varor och tjänster, och att anpassa reglerna till utvecklingen på den digitala marknaden.
Några nyheter:
Lagen kan tillämpas på digitalt innehåll som datorprogram, applikationer, spel och musik, och på digitala tjänster som streamingtjänster, sociala medier och video- och ljuddelningstjänster.
Lagen gäller även för digitala tjänster där du som konsument ska ”betala” med att tillhandahålla dina personuppgifter istället för att betala ett belopp i pengar för att använda tjänsten.
Reglerna för leverans och dröjsmål med att leverera eller betala, vad som räknas som fel, vem som har ansvar för felet och vilken felpåföljd som kan krävas tillämpas i princip på samma sätt på fysiska varor som de digitala varor och tjänster som lagen nu omfattar.
Näringsidkare kan bli ansvariga för fel i digitala varor som uppstår på grund av bristande uppdateringar av mjukvaran i en produkt.
För att stärka skyddet för dig som konsument och för att förbättra hur länge varor ska förväntas hålla införs bland annat nya regler för hur länge en näringsidkare ansvarar för så kallade ursprungliga fel.
Några nyheter:
Ett fel som visar sig inom två år efter att varan avlämnades ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren kan visa något annat eller om det inte är förenligt med varans eller felets art. Tidigare gällde sex månader.
Bland motiven till den här förlängningen nämns att en effekt bör bli att marknaden, åtminstone i viss utsträckning, styrs mot högre kvalitet och mer hållbara varor. En längre frist betyder att fler konsumenter med framgång kan reklamera fel i ett senare skede. Det betyder i sin tur att det blir kostnadseffektivt för näringsidkarna att verka för att det produceras mer hållbara varor.
Nya regler införs om att konsumenten vid reparation eller utbyte är skyldig att göra varorna tillgängliga för näringsidkaren, och att näringsidkaren vid omleverans av en vara ska ta tillbaka den felaktiga varan på egen bekostnad.
Konsumenten kan inte häva ett köp om näringsidkaren kan bevisa att felet är ”ringa”. Tidigare hade konsumenten rätt att häva ett köp om felet var ”av väsentlig betydelse” för honom eller henne. I den nya lagen flyttas alltså bevisbördan från konsumenten till näringsidkaren.
Särskilda regler gäller nu om du köper levande djur. Syftet är att skapa en bättre ordning för både näringsidkare och konsumenter och att bidra till en god djurvälfärd och respekt för djur.
Den uppdaterade konsumentköplagen gäller från år 2022. För varor och tjänster köpta före 1 maj 2022 gäller den gamla konsumentköplagen. Lagen gäller endast när du som privatperson köper något av en näringsidkare. Om du köper en vara eller tjänst av en annan privatperson så gäller i stället köplagen och avtalslagen.
Har du HELPs Juristförsäkring?
Kontakta din jurist genom att logga in på Min sida