Mycket att tänka på när du anlitar hantverkare - här får du koll!

Enligt statistik från Hallå konsument så toppar hantverkstjänster i rådgivningen, både hos dem själva men även hos kommunala konsumentvägledningen. Även Konsumentverket ser hantverkstjänster som ett av de svåraste köpen för konsumenter i Konsumentrapporten 2018.

Det kan upplevas som svårt för en konsument att sätta sig in i vilka åtgärder som krävs och hur dyrt och omfattande det kommer att bli i slutänden men det finns några handfasta råd som kan hjälpa dig som står i begrepp att anlita en hantverkare.

Använd skriftliga avtal

Många gånger får du en skriftlig offert från hantverkaren men det är bra om ni skriver ett riktigt avtalRättshandling genom vilken rättigheter och skyldigheter uppkommer mellan parter. Läs mer även vid eventuella tilläggsarbeten. I avtalet skriver ni ner vilket arbete som ska utföras och vilket pris ni kommit överens om samt hur tilläggsarbeten ska hanteras.

Ni bör komma överens om huruvida det ska var ett fast pris, ett ungefärligt pris eller ett löpande pris. Här kan du läsa mer om arbete på löpande räkning. Utöver detta bör ni vara överens om vem som står för resor, el, material och städning. Moms ingår alltid i priser riktade till en konsument. Ni bör också komma överens om hur och när arbetet ska betalas och om t.ex. ROT-avdrag ingår i priset eller ej.

Om du är missnöjd med hantverkarens arbete är det alltid lättare att få rätt om det finns ett skriftligt avtal. Om du behöver hjälp med att upprätta ett avtal så kan du ta kontakt med oss i rådgivningen.

Checklista innan du ingår avtal

- Behöver jag göra en bygganmälan eller ansöka om bygglov?

- Har jag tagit in flera offerter och jämfört med andra hantverkare?

- Har jag kontrollerat att hantverkaren har rätt behörighet, försäkring,  F-skatt samt saknar betalningsanmärkningar?

- Är vi överens om vad arbetet omfattar?

- När ska arbetet påbörjas och avslutas?

- Vad kostar arbetet?

- Hur gör vi vid tilläggsarbeten och ändringar?

- Vem står för material, resor, el och städning?

- När och hur ska jag betala?

- Ingår ROT-avdrag?

- Har vi skrivit avtal?

 

Kontakta oss på 0771-985 200 eller info@helpforsakring.se